במסגרת השאלות מפורומים שונים שלדעתי יכולים לעניין אתכם. למטה שאלה מקבוצת פייסבוק בה אני כותב לעתים בנושא התנהלות כלכלית ובכלל.

תחום יעוץ המשכנתאות כולל בתוכו גם שאלות על מימון והתנהלות כלכלית. משכנתה היא אף פעם לא רק משכנתה, והיא לוקחת בחשבון מרכיבים כלכליים ואישיים של הלווים.

שאלה

השאלה מעניינת בעיני בגלל שהיא מראה על התנהלות שלדעתי אפשר ללמוד ממנה. שורה תחתונה, איני יודע באיזה תחום יפעל העסק המדובר אך אני חושב שללא קשר לתחום, הסיכוי שעסק זה ישרוד מעבר לשנה-שנתיים הקרובות הוא קטן.

בעל עסק זה עושה עוד לפני תחילת הפעילות כמעט כל טעות אפשרית:

אי לקיחת אחריות

"לא מלמדים כלכלה בבית ספר". מבזק חדשות, גם בתואר ראשון בכלכלה ובתואר שני במנהל עסקים לא מלמדים לנהל עסק. אז מה?

רוצה להיות בעל עסק, זו אחריות שלך להשקיע זמן וכסף כדי לרכוש כישורים מתאימים לניהול העסק. לא משנה אם אתה עורך דין, רופא מנתח או שרברב מבריק. אם אינך יודע לנהל עסק, לא תצליח להחזיק בעסק.

"הבנתי"

ידע צוברים בצורה יזומה ממי שעשה את מה שאתה מבקש לעשות. איני יודע מהיכן "הבין" אדם זה את מה שהבין אבל תחושת הבטן שלי הינה שהוא הבין זאת ממישהו שאינו בעל עסק.

לא מאמין שאדם שיש לו עסק (מלבד סוכן הביטוח שמקבל עמלה על פתיחת קרן ההשתלמות) ימליץ לקחת כסף שאמור לשמש לעסק ולנעול אותו לשש שנים עוד לפני שיודעים משהו על תזרים המזומנים של העסק.

תזרים מזומנים

תזרים מזומנים הוא הדבר החשוב ביותר לעסק בכל שנותיו. עסק יכול לקרוס גם אם יש לו מכירות ורווחים בגלל תזרים מזומנים בעייתי.

לדוגמה – נניח שהוצאתי 5000 שקלים על פרסום בפייסבוק והגיעו שלושה לקוחות שכל אחד שילם לי 5000 שקלים. לכאורה הכל בסדר, 15,000 הכנסות, 5000 הוצאות – יש לי 10,000 שקלים לבילויים.

בפועל הלקוחות ביקשו 5 תשלומים ולכן ההכנסה החודש היא רק 3000 שקלים על 5000 הוצאות. אבל רגע זה 5000 כולל מע"מ אז להוצאות הפרסום צריך להוסיף 15,000 * 17% = 2550 שקלים. על זה יש להוסיף מקדמות מס הכנסה של נניח 5% * 15,000 = 750 שקלים. כלומר החודש הכנסתי 3000 שקלים והוצאתי 5000 פרסום + 2550 מע"מ + 750 מס הכנסה = מינוס 5300 שקלים.

כמה חודשים כאלו ולמרות שהעסק כל הזמן רווחי, הוא פושט רגל ברגע שהבנק אומר איני מוכן להגדיל את מסגרת האשראי.

התייחסות מוגזמת לנושא המסים

קל מאד לעשות עלינו מניפולציות ולמכור לנו דרך התנהגות מסוימת כאשר מציעים לנו שיטה "לחסוך במסים". במקרה זה עסק שככל הנראה לא הרוויח כלום ומצפה לרווחים צנועים של כ- 100,000 שקלים בשנה בלבד (לכן הוא עוסק פטור) כלומר כמעט ולא ישלם מסים, מבצע פעולה שמישהו אמר לו ש"תחסוך לו מס". מבזק חדשות – כל עוד אין רווחים אין מסים ולכן לו אני הייתי מייעץ לבעל עסק זה הייתי אומר לו השתמש בכסף כדי להביא לקוחות ולאחר שיהיו רווחים חשוב איך לתכנן את תשלום המסים שלך כדי להקטינם.

מה כן כדאי לעשות עם הכסף?

לא מספיק לכתוב מה לא. כדאי לכתוב מה כן. אז קודם כל פתיחת עסק היא עניין מאד משמעותי מבחינה כלכלית. ראינו קודם איך הנחות העבודה שלנו לגבי הכנסות ויכולת מחיה יכולות להשתנות. אני הייתי שם את הכסף בנתיים כרזרבה. מעבר לכך יש לשים לב ממי מקבלים עצות. בעלי עסקים רבים חושבים למשל שרואה חשבון ויועץ עסקי זה אותו אדם. זה יכול להיות אבל בהחלט יכול גם להיות שרואה החשבון לא יכול לייעץ בנושאים עסקיים. תפקידו של רואה החשבון הוא לחסוך בתשלומי מס. פיתוח עסק הוא עניין שונה לגמרי.

כדאי לקבל עצות ממי שבצפיה בעסק שלו עצמו אתה מתרשם שהוא עושה דברים שהיית רוצה לעשות ומקבל תוצאות שהיית רוצה לקבל. אם למשל היועץ שאתה מתייעץ איתו הוא עוסק פטור, כלומר בעל הכנסה יחסית נמוכה, אולי אז אולי התוצאה שלו לא מצדיקה את זה שתלמד ממנו.

לא לטעות, מאדם ששקל 150 ק"ג וירד ל- 100 ק"ג בהחלט אפשר לקבל עצות תזונה למרות שהוא בעודף משקל. אבל אפשר לקבל עצות אם התוצאה שהוא השיג דומה לזו שאתה רוצה.

שים לב שאין לך ניגוד אינטרסים עם היועץ שבחרת. אם למשל סוכן ביטוח המליץ לך להתחיל מפתיחת קרן השתלמות אז זו עצה הנגועה בניגוד איטרסים. סוכן הביטוח מקבל עמלה מחברת הביטוח על כל קרן שיפתח. ייעוץ צריך להיות תמיד ממישהו שאתה מבין את כל האינטרסים שלו ואתה משלם את שכרו ורק אתה (אין יכולת להדגיש עוד יותר).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *