ג'ים רוהן ז"ל, אחד המנטורים הגדולים בעולם, היה בי השאר מנטור של אנטוני רובינס וכוכבים אחרים בתחום אמר פעם: לאחר לכתך, ארון הספרים שלך יספר עליך. זוהי המורשת שלך. ובכן, רוהן לא גר בישראל. אין כל סיכוי שאחזיק בבית מספיק גדול כדי לשמור את ארון הספרים שאני רוכש. לכן, מחוץ לביתנו יש ארונית ממנה אני שולח ספרים אל הציבור.
רשימה זו היא ארון הספרים שקראתי. כמובן שספרים רבים ומאד משמעותיים שקראתי בעבר לא יכנסו לכאן. צריך להתחיל מתישהו והם נשארו בחוץ. אולי פעם אחזור אליהם. לא יכול לחשוב על אי הכללת מלכוד 22 אשר קראתי לפני הצבא ועוד כמה פעמים לאחר מכן, והשפיע על חיי יותר מכל ספר אחר (אולי למעט שיבוש תרבות שגם אליו אחזור אני מניח).

אנא כתבו לי בתגוביות (טוקבקים) איזה ספרים אתם ממליצים לי לקרוא

תוכן עניינים

ספרי התפתחות אישית וכלכלית

ספרי עיון

ספרים עלילתיים

התפתחות כלכלית ואישית

8/12/2023

יש ממי ללמוד / אייל דורון

הספר מחולק לשמונה שיעורים בנושאים שונים כשכל שיעור מספר על דמות ידועה שלדעת המחבר התנהלותה עם פרשנות המחבר יכולה ללמד אותנו שיעור חשוב בחיים. מומלץ לקרוא אם אתם כבר שנים קוראים ספרי התפתחות ומחפשים עוד ועוד דברים ללמוד.

1/11/2023

המטרה / אליהו מ. גולדרט

פעם שניה שאני קורא ספר זה. אחד מספרי הניהול החשובים ביותר לדעתי. לא במקרה הפך הספר של סופר ישראלי זה לרב מכר עולמי. חשוב ביותר גם למי שמנהל רק את עצמו.

30-9-2023

תנינים, הימורים וימי הולדת / חיים שפירא

ספר המדגים איך המון דברים שאנו שומעים בתקשורת עם תאורים סטטיסטיים כאלו ואחרים הם למעשה סוג של גניבת דעת והטעיה מכוונת או תוצאה של בורות. למשל מדוע האמירה התקשורתית שבישראל יש יותר עניים ממקסיקו היא אמירה מטעה ולמעשה חסרת משמעות. יותר מפעם אחת מזכיר שפירא את הספר עובדתיות שגם הוא ברשימה זו.

ספר חשוב ביותר לקריאה.

12/1/2023

מה שעובד / פרופ' תלמה ליבל

הספר סוקר מחקרים שונים בתחום ההתנהלות בעבודה ומציע תובנות לשיפור איכות החיים והתפוקה בעבודה. סוגי מוסיקה שכדאי להשמיע או לא להשמיע במשרד. צמחיה, לבוש, התנהלות בין אישית ועוד שיתרמו לכך שחיי העבודה שלכם יהיו פוריים ומהנים יותר.

29/11/2022

עובדתיות / הנס רוסלינג

הספר מתאר את מסעותיו של הרופא השוודי הנס רוסלינג באקדמיות של העולם הראשון מצד אחד ובמקומות נידחים ביותר בעולם השלישי בהם עבד כרופא, חוקר ומדריך של סטודנטים לרפואה מצד שני. הספר מתאר את הכשלים שלנו בשיפוט העולם. אני משתדל לא להגזים במחמאות אבל אם אינכם רוצים לקרוא אף ספר עיון כל ימיכם. את הספר הזה כדאי לכם לקרוא בכל מקרה. אילו זה היה ביידי, הספר הזה היה קריאת חובה בתיכון ושוב בתואר הראשון. אחד הדברים המעניינים הוא שכל מיני דברים שפעמים מצמידים להם את ההקדמה "אנו הישראלים…", מסתבר שהם נכונים גם לשבדיה ולכל מקום בעולם המערבי פחות או יותר.

18/10/2022

המרדף אחר צדק קוסמי / תומס סואל

ספר מצוין המדגים כיצד הגישה של אנשים ובעיקר פוליטיקאים (שמונעים על ידי אנשים כמובן) לעבר סוג של "צדק חברתי" או בשפתו צדק קוסמי, גורם פעמים רבות לנזקים דוקא לאלו שניסו לקדם. לדעתי ספר חשוב ביותר על אף שלא תמיד קל לקריאה.

11/7/2022

האיש הכי חכם בבבל / ג'ורג' ס. קלאסון

ספר קלאסי. למרות שהינו עתיק המסרים שלו לא דהו עד היום. לא ספר קל כל כך לקריאה אך רבים מציינים ספר זה כאחד המשמעותיים בהתפתחותם. אני לא בטוח עוד שאני בין אלו שזה הספר שלהם אבל הוא בהחלט משמעותי ומומלץ בחום לקריאה, גם אם לא מצליחים בניסיון ראשון.

20/5/2022

ספר הריצה השלם / דניאל קרן

דניאל קרן הוא איש שעושה דברים כמו להתחרות במירוץ של 250 ק"מ בסהרה או 180 ק"מ באנטרטיקה. אני בקושי רץ למרחק קצר בפתח תקווה. כמו כל דבר שאני רוצה לשפר, אני מתחיל בקריאת ספר. ספר זה בהחלט ראוי. בין השאר למדתי לחייך תוך כדי הריצה (עדיין לא מצליח להנות), לרוץ יותר לאט כדי להגיע יותר רחוק. החלק שכמובן הכי הערכתי הוא הפתיחה בו מוסבר שאימונים אינטנסיביים מידי לא יביאו להתקדמות מהירה אלא לפציעה. בכל מקרה, ספר מומלץ.

22/1/2022

רסיס ממגש הכסף / מנחם אנסבכר

התלבטתי אם לשים ספר זה בקטגוריה של התפתחות, סיפור או עיון. בסופו של דבר אני חושב שזה ספר שבהחלט יכול לסייע לקוראיו להתפתח.

יום שישי, 6/10/1973, מנחם, קצין צעיר בצנחנים נשלח לתל־סאקי עם 5 חיילים כדי לדווח מה הוא רואה מסביב. הוא מדווח שמולו נערכים לקרב מאות טנקים סוריים ואלפי חיילים. המשוב שהוא מקבל על דיווחו – "אל תהיה היסטרי". 24 שעות לאחר מכן, כל הכח האדיר עליו דיווח מנחם מתחיל להתקדם לכיוונו ומלחמת יום הכיפורים נפתחת. המוצב על התל מקבל לתוכו עוד כמה שיריונרים ואחרים שהכלים שלהם נפגעו או שנגמרה להם התחמושת. סך הכל 20 חיילים מול כח שעולה עליהם ביחס בלתי אפשרי. התחמושת נגמרת, הרוב פצועים או הרוגים ומנחם ושרידי הכח שלו נכנסים לבונקר בשעה שהסורים עולים על המוצב ומסיבות השמורות איתם לא נכנסים בעצמם אל הבונקר. 24 שעות נמצעים מנחם וחייליו ללא מים ואוכל סגורים ושקטים כשמסביבם הם שומעים את הסורים. מנחם מצליח לשרוד למרות 3 פציעות בגופו. מתחתן עם חברתו. מוליד ילדים וזוכה בנכסים.

40 שנה לאחר מכן אשתו של מנחם אומרת לו שהגיע הזמן. עליו לטפל גם בנפשו הפצועה והוא מסכים ללכת לטיפול. הספר הוא למעשה תיעוד בגוף ראשון של מנחם עם הפסיכולוגית של משרד הביטחון. הספר אינו ספר קרב אלא ספר על החלמה נפשית. הוא כתוב מעולה ואני מאד ממליץ לקרוא אותו.

אם אתה או את מרגישים שעקב חוויה צבאית כלשהי איכות חייכם אינה מיטבית. אינכם ישנים היטב, אתם חסרי סבלנות, יש לכם פחדים ועוד. היחידה לתגובות קרב במשרד הביטחון מאפשרת קבלת טיפולים בחינם ללא ועדות, ללא שאלות וללא קשר למשך הזמן שעבר מאז השירות. הקליקו כאן לפרטים – https://shikum.mod.gov.il/InformationService/Pages/CombatResponseUnit.aspx

11/11/2020

הברבור השחור / נסים ניקולס טאלב

הברבור השחור הוא הבלתי נודע. הוא המגיפה הכלל עולמית שאף אח לא חשב עליה ב- 2019 הוא פיגוע התאומים שאף אחד לא חשב עליו ב- אוגוסט 2001 והוא כל דבר בלתי צפוי. בספר זה ובשני הספרים שאחריו שאת שלושתם אני ממליץ בחום לקרוא מנתח טאלב את אקראיות העולם ואת העובדה שחזאים מרבים כל כך לטעות. בהשראת ספר זה כתבתי את המאמר על תחזיות בזמן הקורונה.

1/10/2020

הספר הקטן שמכה את השוק בגדול / ג'ואל גרינבלט

אחד מספרי ההשקעות הטובים שקראתי. אני חושב שמעולם כולל בכל לימודי הכלכלה לא קראתי או שמעתי הסבר טוב מזה לגבי מהו שוק ההון, הבורסה ואיך הוא מתנהל. את שיטת ההשקעות המוצעת בספר אפשר לקבל או לא לקבל אבל ההסבר הכללי הוא לדעתי פשוט מעולה. ספר חובה למבוגרים ולבני נוער שגם עבורם הוא מתאים בהחלט.

7/5/2020

מדע ההתעשרות /  וואלאס ד. ווטלס

הספר הקצר הזה הוא הבסיס לסרט הסוד. ספר זה הוא למעשה הבסיס להלך המחשבה שמייצר הצלחה בחיים ומבחינה כלכלית. אחד הפלאים של ספר זה הוא שאמנם העקרונות שבו היו מוכרים לי לאחר שנים רבות של הפתחות אישית אך הוא פורסם בשנת… 1910 (!) לדעתי עדיין קריאת חובה אם כי מילת אזהרה, אל תקחו ספר זה כספר ההתפתחות הראשון שלכם. הוא לא קל לקריאה.

20/4/2020

להצית את האש / פטריק לנציוני

הספר עוסק באופן שבו כדאי לנהל צוות כדי להגיע לתוצאות טובות. אני אוהב מאד ספרי עיון אשר אינם כתובים כספרי עיון. למשל מי שמכיר את סדרת שרשרת קריטית של גולדהרט. כלומר במקום לכתוב עשו כך או עשו אחרת ישנו סיפור עם עלילה שמתוכו אפשר להבין את העקרונות על פיהם כדאי לפעול. הספר לדעתי חשוב למערכות יחסים בכלל ולאו דוקא למנהל וכפיפים. מומלץ בחום רב.

31/3/2020

מכונת הכסף / מייקל לואיס

הספר מתאר את שוק ההון האמריקאי לפני קריסת 2008. הוא כתוב בהומור וגם אם אירועי אותה שנה לא מעניינים אתכם אני ממליץ בחום רב לקרוא אותו. התובנות שאפשר לקבל בספר זה נכונות גם הים ובמיוחד אם יש לכם למשל תיק השקעות "מנוהל" או שאתם נעזרים ביועצי השקעות של הבנקים

15/2/2020

חשיפה לסיכון / נסים ניקולס טאלב

טאלב, כותב הספר הברבור השחור הינו פרופסור אמריקאי אשר גדל בלבנון בשנות השמונים כנוצרי בזרם היווני. ככזה יש לו ראיה רחבה באופן מיוחד. הספר רווי ציטוטים מחז"ל, הברית החדשה, חכמי יוון ועוד. טאלב בעל ראיה לא מקובלת על המציאות. אני ממליץ בחום רב לקרוא ספר זה. ככל הנראה תסכימו או לא תסכימו איתו אבל בטוח שיהיה לכם מעניין

21/12/2019

The E-Myth Revisited / Michael E. Gerber

לדעתי ספר חובה לכל מי שמתכוון או מנהל עסק מסוג כלשהו. הסופר מנתח מדוע רוב העסקים הקטנים נסגרים ומסביר את הצעדים המדויקים שכל אחד צריך לעשות. הספר נכתב לפני המצאת הפייסבוק (או האינטרנט) כך שלא תראו דברים פשטניים כמו "פרסם שני פוסטים בחודש". זה הרבה מעבר לזה ואין ספק שאחזור לקרוא גם פעם שניה. הספר באמזון – https://amzn.to/34KcelG

1/11/2019

הסתגלות / טים הרפורד

מי שכתב גם את הספר המצוין הכלכלן הסמוי. בספר זה מתאר הרפורד שגיאות מסוגים שונים ואיך דוקא החופש שקיבלו אנשים לבדוק את אותן שגיאות הוא זה שגרם להן להצליח במקום בו אף אחד לא חשב שיצליחו. מטוס הספיטפייר למשל שלו זכויות רבות בניצחון על גרמניה הנאצית הוא למעשה טעות תכנון.

בחלק השני של הספר מתאר הרפורד את האופן בו אתם תוכלו לבצע שגיאות מבוקרות וזולות על מנת להצליח לפתח את העסק שלך לכמקומות בלתי צפויים ומוצלחים או לפחות בעלי עלות כישלון נמוכה.

מיקרו החלטות / קרוליין ל' ארנולד

17/8/2019

הספר מדבר על שינויים גדולים שנוכל לעשות בחיים שלנו על ידי החלטות קטנות. כלומר, בניגוד לאינטואיציה (שלי), במקום לקבוע נניח יעד של ירידה במשקל לשנה הבאה או יעד של ריצת 10 ק"מ קבעו החלטות קטנות למשל לא אוכלים אחרי שמונה בערב או יוצאים לריצה קצרה כל יום בשש בבוקר (או קמים כל יום בשש בבוקר). את ההחלטות הקטנות קל לבצע, קל לראות נצחונות ומתוכם תגיע המטרה הגדולה מעצמה כבר. מצאתי בספר זה כמה רעיונות מצוינים. העובדה שקראתי אותה במקביל לספר מועדון חמש בבוקר עליו אכתוב בהמשך הייתה השלמה מצוינת.

פריצת גבולות / אלון אולמן

22/6/2019

אלון אולמן הפך בשנים האחרונות למגה מנטור בנושא של התפתחות אישית ועסקית. בספר משלב אולמן את הסיפור האישי המדהים שלו עצמו יחד עם תובנות אשר יכולות לשפר את חייו של כל אחד מהקוראים. אני ממליץ בחום לקרוא ספר זה לכל מי שרוצה לשפר משהו בחייו.

היסטוריה של מהירות / עמית נויפלד

26 – 27/4/2019

לא בהכרח קל לקרוא ספר שמנפץ כל כך הרבה תפיסות עולם רווחות. אבל אם תסיימו לקרוא ספר זה אין ספק שתתחילו להסתכל על העולם באופן שונה. הספר מתאר בשפה קולחת ובהומור מושחז את הסיבה שאנו חושבים (בטעות) שזמן שווה כסף ושאנו בעצם עובדים למחייתנו. למרות שנים של עיסוק בשיפור כלכלי והגעה לאיתנות פיננסית מצאתי בספר זה הרבה דברים חדשים לחשוב עליהם לצד סקירה היסטורית מעניינת. למשל, מה הקשר בין הרצון שלנו לעבוד שעות נוספות או לקבל שכר גבוה יותר לבין הקמת התנועה הנוצרית פרוטסטנטית? מהי התודעה הכוזבת שאנו מקבלים כבר בבית ספר כשאומרים לנו ש"מספיק" הוא בעצם ציון גרוע? ועוד דברים רבים שבגלל כדאי בהחלט לקרוא את הספר או לפחות להכנס לאתר www.slow.org.il ולהוריד הילוך.

ספרי עיון

15/4/2022

פתאום הייתה מלחמה / אבירם ברקאי

ברקאי מככב ברשימה זו כבר שלוש פעמים וזו הפעם הרביעית. בספר זה מנתח ברקאי איך קרה שלמרות שהיו כל כך הרבה עדויות לכך שמלחמת יום כיפורים הולכת להתחיל, אגף מודיעין של צה"ל ציין פחות מ- 24 לפני פריצתה שהיא ככל הנראה לא תפרוץ. ספר חובה למי שנסמך על תחזיות של מומחים לגבי העתיד.

27/6/2021

צליחה / עמירם אזוב

ב- 60 שעות של מלחמת יום הכיפורים לקראת צליחת הצעלה איבד צה"ל יותר חיילים וכלים מאשר בכל קרב אחר. שעות אלו הביאו להישג שלא היה כדוגמתו ולמעשה הכריעו את המלחמה. הספר מצליח ממש לתת את תחושת המדבר וכמעט אפשר להריח את ריח הקרבות. מצד אחד מתוארים המהלכים הצבאיים ומצד שני הפוליטיקה שמאחורי חלק מהמהלכים והמצב המעניין בו אלוף פיקוד לשעבר (אריאל שרון) חוזר למילואים חודשים ספורים לאחר שעזב את הצבא כדי לשרת תחת אלוף פיקוד חדש שלפני זה היה תחתיו. ברגע, מפקד החזית חיים בר-לב הוא שר התעשיה בממשלה ושרון הוא המקים של מפלגה חדשה (ליכוד) שאמורה להתחרות בעוד זמן קצר על הנהגת המדינה. בקיצור – מורכב. ספר מעניין ביותר.

11/6/2021

ניידים ונייחים / דר' גדי טאוב

אחד הספרים החשובים להבנת העולם שסביבנו. ספר מעניין ולא ארוך אשר מתאר את השינויים העוברים על העולם המערבי מנקודת מבט ייחודית. אז מיהם הניידים? מיהם הנייחים? פרוגרסיבים? סוציאליזם? שמרנים? כולם ביחד בספר. מומלץ בחום רב.

10/4/2021

שקרים שכולם מספרים / טוביה טננבום

מבחינתי כל ספר של טוביה טננבום הוא חגיגה. בכל ספר הולך טוביה לארץ אחרת, מסתובב ובעזרת קסם אישי רב, ידיעה של כמה שפות (גרמנית, עברית, ערבית ואנגלית) הוא מעמיד פנים כל פעם שהוא מישהו אחר ושואל אנשים שונים שאלות שונות על ישראל, יהודים ובכלל. הספרים כתובים כולם בהומור מחודד. בספר זה מסתובב טוביה ברחבי ארה"ב ומראיין אמריקאים שונים. תענוג מהול בטעם מריר על האנושות והאנשים.

7/3/2021

הסדנה להנדסת תודעה / חנן עמיאור

ימין / שמאל, אקלים / לא אקלים. הכל שטויות. את הספר הזה כדאי לכל אחד לקרוא כדי לראות איך משהו שנראה לנו כדיווח הוא לעתים קרובות למעשה דעה. כשאנו מבינים את הטכניקות על פיהן פועלים הדברים אז לא משנה מהי דעתנו על סוגיות שונות, אנו כבר לא נצרוך תקשורת באותה צורה.

27/2/2021

המין האנושי – היסטוריה של תקווה / רוטחר ברחמן

על ההיסטוריה של המין האנושי מזוית מיוחדת הבאה להראות שבניגוד למה שאפשר ללמוד בתקשורת או בבית הספר – בני האדם באופן כללי טובים. הספר כתוב היטב ואם אתם רוצים להיות יותר אופטימיים, אני ממליץ בחום רב.

7/1/2021

העצים והשבבים / אריה אלדד

פרופסור, קצין רפואה ראשי (מיל.) וחבר הכנסת אריה אלדד מספר על השבועות האחרונים של מחתרת לח"י. האנגלים כבר מקפלים את הדגלים ועוזבים את הארץ ואנשי המחתרת שמלחמה באנגלים מילאה את כל יומם מתלבטים מה לעשות. למרות שאלדד הינו בן של אחד ממפקדי המחתרת הוא מספר בצורה ביקורתית על הדברים הרעים והדברים הטובים של הימים ההם. למדתי הרבה מספר זה ובעיקר משהו שממש לא ידעתי – העובדה שחלק משמעותי מחברי המחתרת היו קומוניסטים ובסוף ימיה אף רצחה המחתרת אנשים על פי הוראות שקיבלו ממוסקבה כולל ידיד ישראל אשר לרוע מזלו היה גם פולני שכתב נגד השתלטות רוסיה על פולין בסוף מלחמת העולם השניה.

4/4/2020

האדם שבטנק / איציק רונן

כטנקיסט לא יכולתי לראות בחנות ספר על טנקיסטים בלי לקנות. חשבתי שזה יהיה ספר היסטוריה אך הסתבר שהכותב התגייס באותה שנה (1989) כמוני. אז אולי גם אני היסטוריה. מצאתי בספר בנוסף לדרך הצבאית גם תובנות על הורות, ניהול וכו'. הכותב מתאר באומץ גם חוויות של התקפי חרדה בהיותו מפקד פלוגה ומפקד גדוד. לחובבי הז'אנר.

היסטוריה, דוקמנטרי, ביוגרפיות ושאר דברים מהנים

27/3/2020

הקרב על הגז / דר' יובל שטייניץ

אחד הנושאים המעניינים ביותר מבחינה כלכלית ופוליטית בשנים האחרונות הוא נושא אוצרות הטבע של ישראל בכלל והגז בפרט.. למי הם שייכים? באיזה מחיר כדאי למכור אותם ולמי? יובל שטייניץ שהיה שר האוצר ושר האנרגיה בעת מאבקי המדינה מול טייקוני האנרגיה והמחצבים (בים המלח) חושף תמונה מעניינת ביותר על הלכי הרוח של המערכת ויחסי ההון-איתון-השפעה-פוליטיקה. שטייניץ הינו כמובן בעל עניין והספר כתוב מנקודת מבטו האישית אך כמי שיצא לו להיות פעם-פעמיים בועדות הכלכלה והכספים של הכנסת וראה אמנם תמונה זעירה אבל עדיין מפתיעה של האופן בו דברים פועלים, הספר עניין אותי מאד. אני חושב שכדאי לכל אזרח לקרוא אותו ולו בכדי להבין כמה קל לתמרן אזרחים ופוליטיקאים וכמה מעט עובדות והרבה רגש צריך לשם כך. קריאת חובה בעיני.

22/2/2020

לאלף יהודי / טוביה טננבום

טוביה טננבום הוא תופעת טבע. נולד וגדל בבני ברק שם רכש יידיש/גרמנית. היה טנקיסט. למד ערבית וחי בארה"ב עם אשה אוסטרית. בעל תארים במתמטיקה, מחשבים ומחזאות. ריבוי השפות שלו (גרמנית, אנגלית, ערבית ועברית) מאפשר לו ללבוש ולפשוט דמויות. ספריו השונים הינם למעשה הסתובבות במקום מסוים, ראיון של המון אנשים פשוטים לצד פויליטקאים ומתן תמונת עולם של התושבים באותו מקום. קראתי את ספריו על גרמניה, ארה"ב, ישראל וכעת בריטניה. המומור משובח לצד חפות מלאה בפוליטיקאלי קורקט. בעיני ספר טוב כדי להבין למשל את נושא האנטישמיות, הליברליות, הברקזיט. בעת קריאה על ארץ אחרת מטבע הדברים לומדים גם על עצמינו.

13/10/2019

למי קראת פשיסט? / ג'ונה גולדברג

דומה שלמילה פשיסט יש כח מהפנט. פעם זו הייתה תנועה פוליטית באיטליה. היום נדמה כי המילה פשיסט היא כמעט מילה נרדפת לביטוי "איני מסכים עם דעתך" בדיון פוליטי. אך מהי בעצם התנועה הפשיסטית? מהן מקורותיה? מי היו תומכיה (ספוילר: ליברלים וארגוני שמאל בארה"ב מצד אחד וקומוניסטים סוביטים מצד שני) ושאלות רבות נוספות אינן ידיעות לרבים מאלו שמשתמשים כל כך בקלות במילה זו. הספר הזה שהינו רב-מכר של הניו יורק טיימס מנסה לעשות סדר בדיוק בנקודות אלו. זהו ספר מעניין ופוקח עיניים אך לא מאד קל לקריאה. לדעתי קריאתו הינה חשובה. 

10/10/2019

איך מוצאים חתול שחור בחדר חשוך / יעקב בורק

הספר בנוי כאוסף אנקדוטות ממחקרים שונים. כל פרק מתחיל ב"מחקר הראה ש…". המחקרים עצמם הינם מתחום הכלכלה התנהגותית, פסיכולוגיה וכו' – בני אדם. זה נחמד לקרוא. בהתחלה סימנתי המון דברים שאולי אשלב בזפר עתידי שלי. בסופו של דבר קצת נמאסה עלי העובדה שאין קשר בין הפרקים והספא דומה לדפדןף באינטרנט. פרשתי באמצע. 

הסיפורים הטובים ביותר בהיסטוריה / יובל מלחי

20/4/2019

גילוי נאות – אני אוהב את יובל מלחי. הוא לקוח שלי וראיין אותי פעם לפודקאסט שלו. הספר הסיפורים הטובים בהיסטוריה הוא אוסף של סיפורים אשר אם היית קורא חלק מהם מפי סופר מתח כזה או אחר היית אומר שהוא איבד את זה. יש גבול לכמה אי סבירה אפשר להפוך את העלילה. העניין הוא שהם באמת קרו. אז כן, אנשים נפלו ממטוסים בגובה של 7 קילומטרים ושרדו. יחידה צבאית באמת החזיקה דב אשר בין כוס בירה אחת לשניה הצטרף אליה בכל מסעותיה במלחמת העולם השניה. טייסות רוסיות הפכו לאימת הצבא הגרמני דוקא בגלל שהן קיבלו מטוסי עץ רעועים אך למדו טריק בלתי צפוי שדורש אומץ/טירוף רב (לכבות מנועים בעת צלילת ההפצצה כדי להגיע בשקט). ועוד. הספר נעים לקריאה גם לבני נוער.

15/4/2019

המוות המוזר של אירופה / דאגלס מאריי

סיפור ההגירה המוסלמית לאירופה הוא סיפור מדהים. לא רק מימדי התופעה מדהימים אלא השינוי שעוברת החברה האירופית מאז תחילת ההגירה אליה בשנות השישים ובקצב הולך וגובר בשנים האחרונות. למעשה המשפט "הגירה מוסלמית" בהקשר שלילי היה יכול בשוודיה למשל לגרור קנס כבד כיוון שהחוק אוסר גינוי של תופעת ההגירה. כך מדינה דמוקרטית קבעה לעצמה שיש דעות שאסור לבטא. הספר מביא דוגמאות רבות לשינוי שעובר על אירופה ומעניין מאד לקוראו.

14/3/2019

12 כללים לחיים / ג'ורדן פיטרסון

פיטרסון, פרופ' קנדי לפסיכולוגיה כתב ספר זה לאחר שלדעתו החברה שלנו הולכת ומשתבשת. אחד הכללים הוא למשל "אל תאפשרו לילד שלכם לעשות משהו שיגרום לכם לתעב אותו". כן, מילים עדינות הן לא ממש הקטע לו. בכלל זה הוא יוצא נגד הנטיה של הורים מסוימים לאפשר לילד שלהם "לבטא יצירתיות" למשל על ידי השלכת אוכל על הרצפה במסעדה. לדעת פיטרסון זוהי אכזריות כלפי הילד אשר יגדל להיות מבוגר לא אהוד בלשון המעטה. שאר הכללים מדברים על חיי העבודה ועל הבטים נוספים של החיים שלנו. הספר לא קל לקריאה וסובל ממחלה של ספרי פיתוח אישי רבים – יש בו בערך פי שתיים דפים ממה שהיה לדעתי מספיק כדי לפתח את רעיונותיו. עדיין, אני חושב שזהו ספר שחשוב לקרוא. יש לי מאמר שמבוסס על עיקרון השמיני שלו: אל תשקרו.

1/1/2019

ארבע ההסכמות / דון מיגל רואיז

אחד הספרים החשובים שקראתי בחיי. קודם כל זהו הספר עם היחס תובנות לעומת כמות דפים הטוב שראיתי. הספר הוא פחות או יותר חוברת לא עבה אך כל פרק (רמז: ארבעה פרקים) הוא עולם ומלואו של תוכן משנה חיים. ממליץ בחום רב מאד לקרוא את ארבע ההסכמות ולהסכים להשתנות.

1/10/2018

ענן של אפשרויות / מייקל לואיס

אם אתם עוסקים או מתעניינים בקבלת החלטות, כלומר אם יש לכם דופק, אתם חייבים להכיר את העבודה של כהנמן וטברסקי ז"ל.  כהנמן זכה בנובל על עבודתם המשותפת. בספר זה לא מספר לואיס רק על מסקנות העבודה שלהם אלא גם סיפר על חייהם המשותפים. על אף שמדובר בספר על מדע (פסיכולוגיה כן?), מדובר על ספר קריא ומהנה ביותר לקריאה. זהו גם ספר חשוב מאד. ממליץ בחום רב.

12/9/2018

המרד נגד הגלובליזציה / נדב איל

התפיסה המערבית ליברלית בסיסית הינה שהגלובליזציה משפרת את מצבם של כל האנשים. מסתבר שאת השיפור המוצע לא כולם רוצים לקבל. לא משנה אם הם אזרחי ארה"ב שאיבדו עבודתם אשר נדדה לסין או דתיים קיצוניים אשר עצם רעיון ה"התקדמות" לא מקובל עליהם. בספר זה מנסה איל לנתח על פני מאות עמודים מדוע אנשים רבים לא רוצים את כל "הטוב" שיש לגלובליצמיה להציע. מודה – לא סיימתי את הספר. לא הרגשתי שהוא שווה את הזמן.

8/9/2018

ישראל מעצמה גרעינית? / מאיר כהן

ספר המתאר את דרכה המעניינת של ישראל אל עוצמה גרעינית ופירוט מרכיבי עוצמה זו. בחלקים אחרים של הספר ישנו דיון על טכנולוגיות צבאיות בהווה ובעתיד. לחובבי הז'אנר. אותי זה עניין מאד על אף הצער מהעובדה שכל כך הרבה משאבים ידע, כסף וזמן מופנים לדרכים טובות יותר להרוג או למנוע הרג שמישהו אחר תכנן לבצע.

20/7/2018

ישראל סיפור הצלחה / אדם רויטר, נגה קינן

אנו רגילים לקרוא בעיתונות כמה הכל קשה ורע כאן. אם אתם רוצים את ההיפך, הספר הזה הוא בשבילכם. מגובה בים של נתונים סטטיסטיים מראה ספר זה שישראל היא באופן מוחלט מקום מצוין לגור בו וגם בהשוואה לרוב מדינות העולם.

1/5/2018

תחושת בטן / דר' ג׳וליה אנדרס

מהו האיבר הגדול ביותר בגוף שלנו? אם אפשר לכנות זאת איבר, החיידקים בתוך המעיים שלנו שוקלים כשלושה ק"ג והם ה"איבר" עם המסה הגדולה ביותר בגוף שלנו. מספר החיידקים במעיים גדול ממספר התאים האנושיים בגוף והשפעתם על התנהגותינו משמעותית ביותר אך המחקר רק בתחילתו.

אלו רק חלק מהדברים המדהימים שאני למדתי מספר זה המציג את הגוף שלנו באופן שונה מאד מזה שהתרגלנו לחשוב עליו. בין היתר אפשר ללמוד מדוע האופן שבו אנו הולכים (או יושבים) לשירותים הוא שגוי ונרויח משינוי קטן. מומלץ ביותר. 

2/3/2018

כוחו של הרגל / צ'רלס דואיג

ספר מעולה לכל מי שיש לו  הרגל כלשהו אשר הוא רוצה לשנות (מתחילים את הבוקר עם פייסבוק?) או הרגל שהוא רוצה לייצר(להתחיל את הבוקר בהתעמלות). הסברים על המנגנונים הפיסיולוגיים והמחשבתיים שמפעלים אותנו מתוך הרגל. סקירה מדהימה על אדם שעקב נזק מוחי איבד כמעט כל יכולת מחשבה (לאחר שהיה מהנדס אלקטרוניקה לפני כן) אך מנגנוני ההרגלים ורכישת ההרגלים המשיכו לעבוד אצלו כסדרם. בחלק השני של הספר מסופר על יצירה או שימור של הרגלים ארגוניים.

מומלץ בחום.

2/2/2018

מה זה משנה / טלי שרוט

ספר נוסף המתאר את האופן שבו אני מקבלים החלטות ואיך אפשר לשנות מנגנונים אלו ולגרום לנו לקבלת החלטות שלאו דוקא יהיו מיטביות עבורינו. אהבתם את דן אריאלי? קרוב לודאי שתאהבו גם ספר זה. ספר מומלץ ביותר לכל מי שעוסק בייעוץ ולמי שרוצה להבין טוב יותר את ההצעות שהוא מקבל (שזה אמור להיות כולם).

1/1/20

הכלכלן הסמוי / טום הרפורד

הסבר מקורי ומעניין של מגוון התנהגויות כלכליות שנראות מוזרות והסיבות להן. אם אתם רוצים הסבר מדוע מחיר למשתכן זו תכנית של כשלון ידוע מראש (כלכלה מתוכננת מבליעה בתוכה שקרים חברתיים), הספר הזה בשבילכם.

30/8/2017

הערות שוליים מרתקות מההיסטוריה / ג'יילס מילטון

אוסף של סיפורים חלקם ביזאריים לחלוטין מתוך ההיסטוריה של העולם. לחובבי הז'אנר בלבד.

10/8/2017

רגעים היסטוריים ורגעים היסטריים / פרופ' מיכאל הרסגור ואהוד פוקס

נקודות שונות בהיסטוריה בהן מנהיגים היו צריכים לקבל החלטה וניתוח של ההחלטה שהם קיבלו בסופו של דבר. לדוגמה, כאשר היטלר ביטל להלכה את חוזה ורסאי יכלו הצרפתים, בעלי הצבא היבשתי הגדול בעולם, להיכנס בקלות לגרמניה ולאכוף את קיום החוזה. מאוחר יותר, כאשר פלש היטלר לפולין והצרפתים (יחד עם האנגלים הכריזו מלחמה על גרמניה) הייתה חצי שנה בה כל הצבא הגרמני כמעט היה בפולין וצרפת יכלה לפלוש לגרמניה ולגמור את המלחמה. הם לא עשו זאת ולבסוף החזיקה צרפת פחות זמן מאשר גטו וארשה לאחר המרד.

1.7.2017

מבחן המרשמלו / וולטר מישל

הכל על שליטה עצמית. קצת ארוך מידי אולי אבל מלמד הרבה על כוחה של שליטה עצמית ועל העובדה שאדם יכול להיות בשליטה מלאה בתחום אחד אך בעל התנהגות שונה לגמרי בתחומים אחרים של חייו.

מבחן המשרמלו הידוע שבוצע בילדי גן הוא רק תחילת הספר.

30/6/2017

תורת ההונאה / ג'ורג' א. אקרלוף, רוברט ג'. שילר

ספר המתאר איך הכשלים המחשבתיים שלנו מקלים על גופים שונים למכור לנו עסקאות כלכליות שגרועות לנו. או במילים אחרות, אם כהנמן מתאר את אופן פעולת המוח שלנו, מתארים המחברים של ספר זה איך גופים מסחריים כבנקים וחברות ביטוח מנצלים כשלים שונים כדי למכור לנו עסקאות גרועות או בשפה בוטה יותר, לרמות אותנו.

31/5/2017 –

לחשוב מהר לחשוב לאט / דניאל כהנמן

יצירת מופת של זוכה פרס הנובל כהנמן. לאחר קריאת ספר זה לעולם לא תבקשו  ממני עצה בנוסח "אבל מבחינה רציונלית, מה כדאי לעשות"? ומדוע שתחשבו על "רציונלי" כעדיף על "רגשי" אם הרגש הוא זה שיעמלל אתכם או ירומם אתכם לשארית חייכם? גם הייעוץ שלי הושפע לנצח מהוודאות שהאופן שבו אתה מציג שאלה עלול לגרום לשינוי בתשובה שתקבל והמניפולציות שאפשר לייצר באמצעות מידע זה. כך הגעתי למסקנה שרבות מהדעות הרווחות בציבור בנושאים כלכליים מקורם באופן הצגת השאלה על ידי בעלי עניין כאלו ואחרים.

למרות שהספר מאתגר בקריאה – לא להחמיץ בשום אופן.

ספרים עלילתיים

17/12/2022

Damaged Intentions / Mike Omer

ספר מתח נוסף, שישי במספר של הסופר הישראלי מיכאל עומר שקראתי. כיף גדול.

1/10/2022

A Burning Obsession / Mike Omer

מיכאל עומר הידוע כמייק עומר הוא סופר ישראלי צעיר המפרסם ספרי מתח רבי מכר באנגלית. הספרים מתרחשים בארה"ב. חלק גדול מהספרים עוסקים בכתות מסוכנות. אני אוהב את זה שאפשר מעבר להנאה הפשוטה גם ללמוד דברים שונים מתוך הספרים.

29/8/2022

הברוקר / ג'ון גרישם

עלילה בינונית. ספר בינוני. אבל… הספר מתרחש בעצלתיים(למרות שלכאורה מדובר על ספר מתח) על רקע הנופים המקומיים של העיר בולוניה שבאיטליה. יש כמעט תחושה שאתה הוא התייר שהגיע לבולוניה לחופשת AIRBNB ארוכה ושלווה. בסיכומו של דבר היה כיף.

25/7/2021

האשם / דיוויד באלדאצ'י

או ואבוי, אני רואה שגם בספר זה הביקורת דומה לספר הקודם. 98% מהספר מעולה. כאן יש תוספת מהנה מאד בעיני וזה בנוסף לעלילה גם לראות איך חיים מיליונים באמריקה במקומות כמו עיירות נידחות במיסיסיפי, מקומות אותם לא רואים בסדרות טללויזיה וכמעט לא רואים בסרטים. מרתק.

11/6/2021

נשיא מעל החוק / דיוויד באלדאצ'י

ספר מתח מעולה עד 98% מהספר :-).

2/3/2021

Die Trying / Lee Child

אחד הטובים בסדרה. רייצ'ר רואה אשר עם קב מנסה לצאת מניקוי יבש עם קולב מלא בגדים. הוא עוזר לה עם הדברים בדיוק כשבאים לחטוף אותה. משם זה מתקדם.

15/8/2020

The Sentinel / Lee Child

האיש הכי חזק וחכם חוזר שוב כדי לפתור תעלומה. פחות מוצלח משאר הסדרה.

26/7/2020

האישה השניה / יאיר לפיד

אם אתם אוהבים את הרלן קובן אז אני מניח שתאהבו גם את זה. אותו סגנון כתיבה אך בתל אביב. לקח לי כמעט יומיים לקרוא. כיף.

1/7/72020

Hellbent / Greg Hurwits

אני עדיין לא החלטי. אולי עדיף לקרוא אותו בעברית.

1/6/2020

The nowhere man / Greg Hurwitz

ספר פעולה. אולי בגלל רמת אנגלית מעט גבוהה בשבילי אבל בהחלט הייתי לאורך הספר על הסף של הפסקה באמצע. מצד שני רכשתי גם את הספר הבא בסדרה. כנראה שאני לא מאד החלטי בקשר להורביץ וסדרת יתום X.

10/4/2020

The hard way / Lee Child

עלילה מופרכת. אקשן גבוה. ג'ק רייצ'ר. תענוג

1/3/2020

התחשבנות / ג'ון גרישם

אמנם כבכל ספרי גרישם יש כאן עניין משפטי אבל הספר חורג ממסגרת ספריו הרגילים של גרישם. חלק גדול ממנו הוא ספר היסטוריה הסוקר את התמודדותם של חיילי ארה"ב בשבי היפני במלחמת העולם השניה. אחד מאותם חיילים חוזר לביתו לאחר המלחמה עמוס מדליות. כעבור שנה ביום בהיר אחד הוא רוצח את הכומר בכנסיה בה הקפיד לבקר. זו הפעם הראשונה בה התעלומה אינה מי רצח (הוא מודה) אלא מדוע. גם לאחר שנשפט למוות ומוצעת לו חנינה אם יאמר מה המניע הוא מסרב. שילוב נאה של היסטורית מלחמה עם תאור החיים בארה"ב הדרומית בשנות הארבעים. באופן רשמי אין כבר עבדות אך ההפרדה הגזעית הינה עדיין חלק אינטגרלי מהחוק בדרום.

Blue moon / Lee Child

22/11/2019

עוד ספר בסדרת ג'ק רייצ'ר. עלילה מופרכת. אקשן רב, בחורה יפה. כיף.

Tripwire / Lee Child

10/9/2019

החלטתי שספרי מתח וספרות קלה באופן כללי יהפכו לספרות קצת פחות קלה כי אקרא אותם באנגלית. יתרון של החלטה זו הוא האפשרות לקרוא את קורותיו של הנווד שהכל קורה לו והוא מצליח לצאת מכל צרה הוא האפשרות לקרוא את הספרים החדשים בסדרה עוד לפני שהם מתורגמים. מעבר לקריאה בקינדל הפך בשבילי את היכולת להנות מקריאה באנגלית לאפשרי. עוד על כך בהזדמנות אחרת.

Past Tense / Lee Child

1.7.2019

אם כבר לקרוא ספרות אקשן אז לפחות להתאמן באנגלית. ריצ'ר הגבר גבר מגיע לעיר בה אולי גדל אבל שלו ונכנס לתוך סיפור עם צרה כהרגלו. על פניו נראה שצ'ילד קצת מחליד. ספר זה וזה שלפניו פחות טובים בעיני מהקודמים בסדרה.

23/3/2019

קו חצות / לי צ'יילד

קודם כל מגיעה תודה גדולה למוכר הספר מצומת ספרים בתחנה המרכזית בירושלים שאמר לי שהספר חלש יותר משאר ספרי הסדרה. הוא דייק. הצד החזק של הספר הוא תיאורי הנוף העירוני והכפרי של ארה"ב בכלל וויומינג בפרט. תאורי המרחיבים, היערות, ההרים והנופים הזכירו לי טיול שעשיתי שם פעם. היה כיף לטייל ולקרוא על המקומות.

8/2/2019

אתה הבא בתור / גרג הורביץ

בדרך כלל אני אוהב את ספרי המתח – פעולה של גרג הורביץ. ספר זה הוא לצערי חלש. מתחיל לאט מצד אחד ומצד שני די מהר ברור מי הרע, מי הטוב ואיך זה ייגמר. מה שנשאר זה פשוט הרבה אקשן. אולי עדיף לחכות לסרט.

8/10/2018

מבוקש (ג'ק רייצ'ר) / לי ציילד

רייצר הוא האיש הגדול (גבוה), חזק וחכם ביותר. הגורל הפך אותו דוקא לשוטר צבאי לשעבר ולנווד בהווה. הוא מצליח להכנס להמון צרות ותמיד לצאת מהן לאחר נצחון גדול. שני יתרונות גדולים לכל ספרי הסדרה:

א. כיף גדול לקרוא אותם.

ב. שניה לאחר הקריאה לא תזכרו כלום ולכן אפשר לקרוא כל ספר כמה פעמים.

מעבר לכך, ציילד (שהוא בכלל בריטי) מיטיב לתאר כל פעם מקום אחר בארה"ב ברמה שממש מתחשק לנסוע לשם לטיול או לפחות לפתוח Google street view.

1/5/2017

דלעת מוצב אחד בלבנון / מתי פרידמן

ניגשתי לספר זה בחשש מה. אני מאד רגיל ואוהב לקרוא ספרי היסטוריה. אבל מה עם ספר היסטוריה שהייתי חלק ממנה? צה"ל שהה בדרום לבנון כעשרים שנים. במהלך שנים אלו עברו במטחנת הבשר הנפשית והגופנית של לבנון אלפי בחורים צעירים, בניהם אנוכי. למרות זאת לא היו ספרים או עדויות על מה שהלך שם.

הגיע מתי פרידמן שהוא בכלל קנדי אשר התנדב לצה"ל וסיפר את מה שהיה "בפנים". ממליץ לכולם לקרוא ובפרט למי שעוד שומע בתוך ראשו את רשת הקשר קמה לתחייה בטירוף ב- 3:30 בבוקר כשטילים מתחילים לעוף לכיוון מארב הארטישוק. ראיתי שאת צירוף האותיות זוגיטה (70:00) אפילו גוגל אינו מכיר. אז הרגשתי צורך לכתוב כאן את אות הקריאה שלנו בלבנון דאז.

ילדי השטאזי / דיוויד יאנג

סיפור על חקירת רצח בגרמניה של שנות השבעים, מזרח גרמניה. תיאור מעורר מחשבה על החיים במדיה טוטליטרית בה כ- 20% של האנשים הינם מלשינים של המשטרה החשאית במקביל לעבודתם הרגילה. ילדים המלשינים על הוריהם, חוקרי משטרה החוששים שייחקרו גם הם ובתוך כל הסבך גם חקירת רצח כאמור. ההתחלה קצת אטית אבל שווה להמשיך.

עוד באותו ז'אנר – בית הספר לקסם אישי / נלסון דה-מיל, ילד 44 / טום רוב סמית

ששניהם מומלצים בחום.

6.8.2017

הבריחה / דיויד בלאדאצ'י

ספר מתח פעולה.

ספרי מתח הם בדרך כלל סוג של תחרות בין הקורא לבין הגיבור. יש תעלומה כזו או אחרת, הגיבור והקורא נחשפים לעובדות ועכשיו נראה מי יגיע ראשון לפתרון. ספר זה ייחודי בכך שיש יותר מתעלומה אחת. לעתים הדיאלוגים ארוכים מידי אבל באופן כללי ספר טוב לחובבי הסוגה.

30/6/2017 –

הזדמנות אחרונה / הרלן קובן

קריאת ספר מתח הוא תמיד סוג של תחרות. האם אני אפענח את התעלומה לפני הגיבור או לא. אצל קובן עוד לא קרה שניצחתי. ספר זה כמו שאר ספרו שאת כולם קראתי הוא ספר שלא משאיר רשמים עמוקים ימים לאחר הקריאה אבל מהנה מאד לקריאה במשך מספר השעות בהן מבלים איתו. התבנית דומה תמיד – עלילה מעט מופרכת, אלימות מעט מעבר למה שנעים לקרוא. ספר זה הינו מהיותר טובים של קובן ובסופו יש גם התפרצות רגשית קטנה ובלתי אופיינית. מומלץ לחובבי הסוגה.

18/6/2017

מהתנ"ך באהבה / רם אורן

בהזדמנויות שונות ניסיתי לקרוא ספר כזה או אחר של רם אורן כדי להעביר את הזמן. זה לא עבד. מצד שני את הספרים ההיסטוריים שלו: המטרה תל אביב ולטרון אהבתי מאד. מהתנ"ך באהבה מנסה לחבר את סוגת הרומן הרומנטי עם קצת מתח יחד עם ההיסטוריה. חביב אך לא מספיק בעיני. זה שקוראים לגיבורים רבקה, יעקב ואליעזר (עבד יעקב) לא בהכרח הופך את העניין למעניין. כחילוני יש איזו נוסטלגיה לבית הספר עם הסיפורים אך לא מעבר.

מילכוד 22 / ג'וזף הלר

מטבע הדברים לא התחלתי לקרוא כאשר התחלתי לתעד את הספרים שאני קורא. קראתי מאות ספרים שלא נמצאים ברשימה זו. אבל את מילכוד 22 החלטתי להוסיף למרות שכרונולוגית קראתי אותו בפעם הראשונה כשלושים שנים לפני הקמת הרשימה, לפני גיוסי לצה"ל בשנת 1989. אין ספר מתאים יותר כקריאת הכנה לצה"ל. מאז קראתי אותו עוד כמה פעמים ואני תמיד נהנה מהבעת ההפתעה של מראיינים שונים כאשר אני מציין אותו בראיונות שונות כאחד הספרים המשמעותיים בחיי. מעבר לזה, פשוט לכו לקרוא אותו ותפיסת עולמכם תחולק ללפני ואחרי הקריאה.

תגובה אחת על “ספרים שקראתי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *