בעת רכישת דירה יד שניה, הנך עושה עסקה יקרה מאד עם מישהו שגם הוא לעיתים קרובות חסר ניסיון, ושניכם נמצאים בחששות ובמתח גדול. פעמים רבות המוכר מוכר את הדירה עקב לחץ כלכלי כזה או אחר או שהוא כבר רכש דירה אחרת וחייב לשלם במועד מסויים. 

זאת בניגוד לרכישת דירה מקבלן, בו המוכר מנוסה.

המצב בו שניים עושים עיסקה גדולה מאד ובמערכת לחצים מורכבת עלולה לגרום לחיכוכים מיותרים אשר ירעו את מצבם של שני הצדדים לעיסקה.

איך להימנע מחיכוכים בקניית דירה יד שניה

כדי להמנע מחיכוכים מיותרים אנו יכולים לעשות מספר דברים פשוטים: 

  • לקחת עורך דין אשר מטבעו משרה רוגע וביטחון. 
  • לדעת מראש מהם הדברים עליהם אינך יכול לוותר ומהם הנימוקים לאי יכולתך לוותר. נסה לצמצם רשימה זו למינימום. 
  • בדרך כלל אחד מגורמי הלחץ העיקריים הינו המשכנתא והמשימות שסביבה: שמאי, רשם המשכונות, ביטוחים וכו'. תכננו מראש לוח זמנים אשר יאפשר לכם לקבל את המשכנתא ללא לחץ.  שתפו את המוכרים בתוכניות שלכם לגבי לוח זמנים כדי לוודא שהוא מתאים גם להם. במידה והדירה הנרכשת ממושכנת גם היא הרי התהליך כולו צריך להתבצע בשיתוף עם המוכרים. עשו את כל אחת מהמשימות במועדה. ניתן לבצע מספר משימות במקביל. 
  • הפרידו בין עיקר וטפל. לעיתים קרובות גם המוכרים מסיבותיהם רוצים לשנות פרט טכני כזה או אחר בעיסקה לאחר חתימת החוזה. במידה ואין הדבר משמעותי לגביכם, וותרו. 
  • היו אסרטיביים במקרה הצורך. אם אתם מרגישים שהמוכרים "לא סופרים אתכם" ועלולים לפגוע בתהליך הרכישה ולקיחת המשכנתא שלכם, היו אסרטיביים. לדוגמה: בדירה שקניתי פעם היה תאריך מתוכנן לתחילת שיפוץ ולאחר מכן כבר חיכה שוכר לדירה. המוכרת התעכבה במסירת הדירה משך יומיים וביום השלישי כשכבר יכלה למסור הדירה, אמרה לי שהיא "עייפה ונדבר מחר" . בשלב זה אמרתי לה שאם היא עייפה היא יכולה ללכת לישון אך אני מזכיר לה שעל כל יום איחור במסירת הדירה היא צריכה לשלם 800 ש"ח. העייפות חלפה עברה לה ובתשע בערב קיבלתי מפתח לדירה. 

אשמח לשמוע את דעתכם על מאמר זה, השאירו הערה או שאלה למטה.

אגב, למרות חיכוכים אפשריים, אני נוטה להעדיף רכישת דירה יד שנייה על פני רכישת דירה יד ראשונה מקבלן, בגלל שבדירה שכזאת יש עוד עלויות נסתרות, והדירה שתקבלו היא הרבה פחות צפויה וידועה מראש.

8 תגובות על “המנעו מחיכוכים בעת רכישת דירה יד שניה

  1. נתונים מאד חשובים למי שעומד לפני או נמצא בתהליך רכישת דירה – בייחוד הנקודה האחרונה – אין כמו ללמוד ממקרה מהשטח…

  2. רימון, מדריך מעולה וחיוני לכל אחד ואחת מאיתנו. נרשמתי גם לטיפים המומלצים שלך. יישר כוח.
    בהצלחה

    1. תודה שרה. אני תקווה שהטיפים והמדריך יביאו לך תועלת ותשלמי את המינימום ההכרחי עבור המשכנתא שלך.
      בהצלחה, רימון

  3. טיפ מאוד חשוב! הזכרת את לוח זמנים של המשכנתא מה המלצה לאדם שלא התחיל בתהליך של משכנתא. כמה ימים מומלץ לרשום מהחוזה עד לתשלום. וכן האם יש העדפה לתאריך התשלום בחודש. לדוגמא אם אני מעדיף שיורידו תשלום בראשון לחודש עדיף לשלם בתאריך זה ?

  4. שלום יהודה,
    תודה על שאלותיך.
    לאדם אשר לא החל כלל בתהליך של לקיחת משכנתא אני מציע לקבל אישור עקרוני מהבנק עוד לפני חיפוש דירה.
    לאחר מכן אני מציע להשאיר לפחות 30 ימי עבודה לצורך של ניהול משא ומתן מול הבנקים על המשכנתא.
    אין קשר בין תאריך התשלום לבין היום בו אתה רוצה שהמשכנתא תגבה בהמשך.
    במידה והתשלום הראשון יהיה עבור חודש שאינו מלא הבנק יגבה סכום יחסי.
    בהצלחה.

  5. שלום,
    שאלה: מה ניתן לעשות במקרה בו בעל הדירה מוכר את דירתו, ויש לו שוכר בדירה שלא מוכן לפנותה בזמן? בטענה כי לא מצא דירה חלופית, למרות שקיבל התרעה של חצי שנה מראש. בחוזה מצוין תאריך פנוי מדויק, וכי דבר שכזה מהווה הפרה יסודית של החוזה. בעל הדירה לא מפנה את השוכר, ורק לאחר 3 חודשים השוכר עוזב את הדירה.
    מה ניתן לעשות (התייחס לכך שלא נגרם לקונה נזק כלכלי, כי הצליח למזער אותו בעזרת מקורביו) .
    תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *