אחד הדברים שכל הורה רוצה זה שילדיו יצליחו. כל אחד מגדיר הצלחה אחרת אבל כולם רוצים הצלחות. האופן שבו אנו מגיבים להצלחה נקודתית ישפיע משמעותית על תדירות ואיכות הצלחות עתידיות.

כאשר אשתי נכנסה להיריון ראשון עשיתי את מה שאני עושה לפני כל אתגר כמעט. הלכתי לספריה ולחנות הספרים וקראתי כמה ספרים על חינוך הורות וכו'. נושא החינוך קרוב לליבי מאז כבר כחמש עשרה שנים (מזל טוב רעות ליום ההולדת החודש). הנושא נשאר בתודעתי כיוון שלעתים קרובות אני שומע לקוחות או אנשים אחרים שאומרים משהו בנוסח "חבל שלא לימדו אותנו את זה בבית ספר" בהקשר של החלטות כלכליות.

השבוע למדתי על האופן בו מומלץ להגיב כאשר הילדה מביאה ציון טוב מבית ספר. תגובה מקובלת תהיה משהו בנוסח "את כל כך חכמה, אני גאה בך וחיבוק" טעות!

מה שעלולה להבין הילדה אם שיבחנו את חוכמתה הוא שיש לה תכונה מולדת "חכמה" ולכן היא הצליחה(ולא בגלל מה שעשתה). התוצאה צפויה להיות השקעה מועטה יותר בלימוד לקראת המבחן הבא – ממילא אני חכמה אז בשביל מה ללמוד? תגובה טובה הרבה יותר. תהיה משהו בנוסח "ראיתי שעבדת קשה לפני המבחן והתוצאה ניכרת". זו תגובה שמעודדת את המשך העבודה הקשה גם בהמשך ולכן צפויה לשמר ולשפר ביצועים עתידיים. בניסוי שבוצע, חילקו כיתה של ילדים בצורה מקרית (רנדומלית) לשני חלקים ונתנו לילדים מבחן אינטילגנציה. ללא קשר לתוצאות המבחן החמיאו לילדים לפי אחת משתי התבניות – אתה חכם / את עבדת קשה… מאוחר יותר חזרו על מבחן האינטיליגנציה וראו שתוצאות הילדים הושפעו מהאופן בו התייחסו את הביצועים שלהם. אלו שחוכמתם שובחה, השיגו תוצאות פחות טובות. אלו שעבודתם הקשה שובחה, השיגו תוצאות טובות יותר.

עם הילדים בשעת חירום

את הסרטון עשיתי עוד לפני נפילות הטילים ושאר הצרות הניחתות עלינו. אירוע פתאומי בלתי צפוי (עם כל הכבוד לאלו שלאחר שמתרחש האירוע טוענים שהם "צפו" אותו או שהוא היה "בלתי נמנע") יש בחיים הרבה פעמים. הקורונה הייתה כזו וגם טילים או התפרעויות הינם כאלו. כאזרחים אין לנו כל שליטה על אירועים אלו. יש לנו שליטה רק על האופן בו אנו מתנהגים לנוכח האירועים. כיוון שהפעם החינוך על ראש שמחתי, אומר שהאופן שאנו מתנהגים לנוכח אירוע חירום ישפיע לדעתי על הילדים שלנו לכל חייהם הרבה יותר מאשר כמה אזעקות באמצע הלילה. אני זוכר משירותי הצבאי את האתגר העצום של מעבר משינה בטוחה במוצב למצב של פעילות מלאה עקב הפעלת אזעקה. הדרך לעשות זאת בצורה טובה הייתה פשוט תרגול והפיכת פעולות נדירות לכאלו שהן אוטומטיות. עוד לפני האזעקה הראשונה חשבתי עם אשתי איפה הכי נכון שנשהה אם תהיה אזעקה (אין לנו ממ"ד). השארנו באותו מקום אליו היינו אמורים להגיע אור. ישנתי עם בגדים איתם לא אהיה מובך (או יותר נכון אביך) את מתבגרות הבית אם אצא איתם מהמיטה. חששנו שלא נשמע את הצפירה ולכן אני הלכתי לישון מוקדם, אשתי הלכה לישון מאוחר ולפני זה העירה אותי כך שאשן עם אוזן אחת כרויה (למעשה קראתי ספר). כך כאשר הייתה סירנה באמצע הלילה הערתי את כולם, ובדקה שהייתה לנו להתארגן כבר יכולנו לשבת על המזרון שהוכן מבעוד מועד ולהתחבק.

אילו לא היינו עושים הכנות מוקדמות הכל היה מבוצע בזמן אמת בפאניקה, מביא לתוצאות פחות טובות וגם מחמיר משמעותית את משקל האירוע. זיכרו שיש נפצעים בדרך לממ"ד ללא קשר לנפילת טיל בסביבתם. בצבא קראנו לזה תרגול של מקרים ותגובות. אני בהחלט חושב בימים האחרונים מה אעשה אם תהיה צפירה בזמן שאתרחץ, בזמן שאני מטייל עם הכלבה בחוץ, את הסרטון ערכתי כאשר רק אוזניה אחת באוזן והשניה מקשיבה החוצה וכו'. תרגלו בשגרה (אפילו במחשבה) ותהיו רגועים ויעילים בזמן אמת. זה חשוב לכם ולילדים שלכם.

קצת על המצב 2

לפני הקורונה, כתבתי תחזית לישראל ב- 2020 ובהמשך העשור. משך הקורונה כתבתי ראשי פרקים עם עדכונים לתחזית זו. ככל שעבר הזמן התחזית שלי הפכה לוורודה יותר ויותר. אני באמת חושב שמצבנו מעולם לא היה טוב יותר (אל תבלבלו את זה עם מצבינו טוב, זה לא אותו דבר). ובכן, אולי חיכיתי יותר מידי? אני לא חושב. אני חושב שהאירועים בפנים ובחוץ יירגעו ונתוני הבסיס שלנו הם אלו שיתנו את הטון. כאמור, על כך אולי בהמשך.

מוזמנים בחום רב להגיב למטה. אני קורא ועונה לכל תגובה.

————————————————————

הצטרפו לקהילת צומחים כלכלית ביחד – https://bit.ly/3a0E4P4​ ותוכלו להשפיע על תכנים עתידיים, לראות דברים לפני כולם ולהיות חלק משיח כלכלי מקדם.
פרקים בחינם מהספר משכנתה יעילה
תשע תובנות כלכליות משנות חיים להורדה בחינם
קורס דיגיטלי – השקעות נדל"ן – https://bit.ly/3jQJhxg​
ההסכת (פודקאסט) – הון ומיקרופון בכל אפליקציה שיש לכם וכמובן אפשר לפנות אלי ישירות – 054-5232-799,

2 תגובות על “איך לעזור לילדים שלכם (ולכם) להתקדם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *