ב- 8/4/2017 התארחתי בתכנית הרדיו נדל"ן בגובה העיניים ב- 106FM.

בתכנית שוחחנו על נדל"ן ייעוץ משכנתאות ועוד. חלק גדול מהשיחה נסוב על אחד האירועים החברתיים המעניינים שהתרחשו בישראל בשנים האחרונות. אירוע זה לא זכה לסיקור עיתונאי כמעט ומעטים שמעו עליו. מדובר על הקמת ההתאחדות ליועצי משכנתאות בשנת 2016. 

אני עוקב אחרי (לפחות) 3 עיתונים כלכליים משך כ- 20 שנים. בשנים אלו ראיתי התאגדויות שונות של עסוקים במלאכות כאלו ואחרות. בדרך כלל מדובר על התאגדויות של עובדים בעלי עניין משותף מול ההנהלה שלהם. למשל התארגנות עובדי פרטנר והצטרפותם להסתדרות.

הקמת התאחדות יועצי המשכנתאות הינה דבר שונה. ראשית, מדובר בקבוצת אנשים שאמנם יש להם אינטרסים משותפים אך הם גם מתחרים אחד של השני. שנית, אין מאחורי ההתארגנות אף גוף חזק ועל ניסיון כמו ההסתדרות. והדבר המשמעותי ביותר הוא שהתאחדות יועצי המשכנתאות אינה מנסה לקדם עניין כזה או אחר מול הנהלת חברה עליה אפשר לאיים למשל בשביתה. התאחדות יועצי המשכנתאות פועלת מול אחד הגופים החזקים בישראל – הבנקים המסחריים, בנק ישראל והכנסת.

 מה מטרות ההתאחדות

דרישה לרישוי

ברמה הפשוטה ביותר, חישבו על האבסורד הבא: כדי לסייע לי להחליט האם לשים 1000 שקלים על מניית טבע או מניית תנובה, אני יכול לקבל עצה רק מבעל רישיון לייעוץ השקעות. להציג לי דירה לרכישה יכול רק בעל רישיון תיווך. כדי לייעץ לי על לקיחת חוב של מיליון שקלים אשר ישפיע על עתידי משך 30 שנים, יכול כל אחד. אנו סבורים כי מקצוע ייעוץ המשכנתאות חייב להיות מקצוע עם רישוי מוסדר וסטנדרטים מקצועיים ברורים. רישוי מקצועי מאפשר כמובן גם שלילת רישיון וכך יוכלו הלקוחות לדעת בוודאות גבוהה יותר כי מי שמולם עומד בכלליים אתיים מסויימים.

דרישה זו מאיימת על הבנקאים פעמיים:

א. אחד הנימוקים שלהם נגד ייעוץ חיצוני הוא "יש יועצים לא מקצועיים" (כאילו שאין בכל מקצוע שהוא פערים מקצועיים בין העוסקים בו. או טענה של "יש יועצים רמאים" (כאילו אין בנקאים רמאים או למשל יושב ראש דירקטוריון של בנק אשר השתחרר לכבוד פסח לאחר תקופת מאסר שניה).

ב. זה יגרום לכך שהלקוחות יתפסו את ה"ייעוץ" של הבנק לא רק נחות בגלל ניגוד האינטרסים המובנה אלא גם בגלל שאנשיהם לא יחזיקו ברישיון או לחלופין יהיה גורם חיצוני שיפקח על הכשרת "יועצי" הבנקים בניגוד למצב הנוכחי כפי שתואר בעבר בגלובס.


Optin Architect

העמקת הידע של יועצי המשכנתאות

חישבו על שני עורכי דין. שניהם עם וותק של 20 שנים. שנים יכולים לייצג אתכם. את מי הייתם מעדיפים, את זה שכל שנה מרענן את הידע שלו בחידושים שונים בכנסים מקצועיים ובלמידה עצמית מתמדת או זה שיש לו רישיון ומאז הוא עובד? ענף המשכנתאות בפרט והנדל"ן בכלל חווה שינויים מתמידים. המטרה השניה של התאחדות יועצי המשכנתאות הינה העמקת הידע המקצועי של חבריה. העמקת הידע מבוצעת על ידי כנסים מקצועיים דוגמת כנס של מספר ימים אשר בוצע באילת בינואר, פרסום חומרים מקצועיים וכן קבוצות לעזרה הדדית בין החברים בווטסאפ ופייסבוק.

מדוע כל זה אמור לעניין אתכם?

מסיבה מאד פשוטה. בחירת יועץ משכנתה היא לדעתי החלטה שגם אם אינכם מודעים למשמעותה בעת הביצוע שלה, היא תלווה אתכם למשך שנים רבות. ייעוץ שיהיה ברמה מקצועית בלתי מספקת עלול לגרום לנזקים. איני מתכוון לטעון שכל היועצים בהתאחדות באותה רמה אבל אני מכיר כמות גדולה של חברים בהתאחדות. אני מרגיש ביטחון רב בשתי אמירות אלו:

  • חברי ההתאחדות הינם בעלי רמה אתית גבוה. בהתאחדות יש ועדת אתיקה אשר מרחיקה יועצים עליהם היו תלונות או מונעת כניסה של יועצים כאלו. [spacer height="20px" id="2"]
  • היועצים החברים בהתאחדות מגיעים ממקום טוב של רצון לעזור ללקוחותיהם ולא "להרביץ מכה" במקצוע חדש ורווחי ואז לחפש את הדבר הבא.

אני חושב שבעת ההתלבטות בבחירת יועץ תעשו בחכמה רבה אם תעיפו מבט ברשימת היועצים החברים בהתאחדות ותבחרו מתוכם. את רשימת היועצים בהתאחדות אפשר למצוא על ידי הקלקה כאן

גילוי נאות: אני חבר בהתאחדות מיום הקמתה ומינואר 2017 מכהן כאחד משונה חברי הנהלתה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *